حدش يقولي انا مين؟؟


محدش ينكر ان كلنا بنخاف وانا عن نفسي بخاف من ان الموت ياخد حد بحبه ,بخاف من اللي جااي,

بخاف من الحب اوووي,وطبعا بخاف اتجوز واحده مش بحبها,

و بخاف من الفشل وان كنت حاسس بيه,واللي بخاف منه اكتر هي نفسي

اصلها ممكن تبهدلني اووووي تعرفوا ليه؟

كتير لما حد بيسالني عن مشكله معينه بجاوب بطريقه مثاليه جدااااا

بس ده اكيد عشان معشتش الموقف

والاخطر من كده ان اللي قدامك بيحكم عليك من خلال ارائك

تصوروا لو انا بقي علي النقيض ,ولما يجي الموقف اللي يثبت شخصيتك

تلاقيك بقيت ضعيف وجبان

فعلا انا خايف اكون الانسان ده وخايف برده اننا ككل نكون كده

نكون الناس اللي بتتكلم بعقلانيه وفي الاخر تلاقيهم غير كده خااااالص

زي لو واحد سالني عن التحكم في الذات طبعا هقول بطريقه مثاليه لا انت لازم تتحكم في

نفسك ومتسبش نفسك كده للشيطان

وانا اصلا من ضمن عيوبي الللي بعترف بيها اني مش بمسك نفسي

في الحالات دي ,لا وكمان ايه؟ رد فعلي بيكون جامد وبطلع غلطان في الاخر واكيد بعديها بروح اعتذر

ويا سلام لو حد يسالني عن السجاير اقول لا والف لا عشان كذا وكذا والخخخخخخخ

علي الرغم اني ممكن يجي اليوم اللي ممكن ادخن فيه او ممكن مدخنش

والاهم من كده اني بقول رايئ عن الحكام السلبين واننا لازم ناخد موقف وكده واللي انتم عرفينه بقي

وانا اصلا سلبي في الموضوع ده ومش بعمل حاجه فعليه تخلي موقفي ايجابي نوعا ما

حد بقي يقولي ده يبقي ايه؟
اوعوا تكون عندكم نفس المشكله :D

هناك 19 تعليقًا:

Lamees يقول...

salamo 3aleko
aked bdon shak fe kter by7sal m3ahom keda

ana kaman nas kter akbar mny w as3'ar mny kaman byraya7hom ra2ye w byshofo en tafkery mantqy w waq3y...
ana kaman ba7s keda..
.......
bl nesba lmawdo3 enk momkn tntaqd 7aga w ba3den momkn t3mlha da bykon tnaqod aw da3f mawqif...da ra2ye el motawad3
w el salbya de mawgoda kteer.. ana 3andy shwayt salbya fe ba3d el mawaqf!!!
msh enta bas ya3ny :)
*****
sorry kaman mara ,el keyboard msh btktb 3araby:(

Lamees يقول...

nset adef en lama tshof nas kter fehom elly enta bt2ol 3aleeh..
yb2a enta akeeeeeeeed fe MASR :D

سجود يقول...

السلام عليكم
اخاف اقول رايي يطلع ذي ما انت بتقول يكون راي بمثاليه غير الواقع
هههههههههههه
لا بجد كل الشعب المصري بل كل العرب عندهم سلبيه فمش تقلق علي نفسك مش انت الوحيد لان السلبيه عند العرب بالوراثه
ههههههههههههههه
بس انت مش تحاول تبدي رايك في موقف الا لما تقيسه علي نفسك تماما عشان تعرف تدي رايك الصحيح سواء ان كنت هتمر بنفس التجربه يبقي انت اخدت خبره منها مثل الجواز او مش كنت هتمر بالتجربه يبقي انت اتجنبتها
ممكن مش تكون فاهم كلامي بس ده لاني مش عارفه اوصل المعلومه
ههههههههه
تحياتي

(Joudy) يقول...

لا أحب أطمنك المشكلة دى متفشية بشكل رهيييييب أحيانا لما ينطلب منك النصيحة بتقول بعقلك لك وحتى لو فكرت انك حتى فى مكانه مش هتنصحه بالشكل الواقعى للمشكلة
ايه الكلام الملعبك ده

المهم انك لما بتقع فى نفس المشكلة بتلاقى ان نصيحتك مش اللى هى لأنك كنت على البر لكن لما تدخل فيها بيختلف كتييير

ناس كتيير فعلا مش فاهمين ده سببه ايه وايه الصح

ربنا يرشدنا لما فيه الخير

دمت بكل الخير والسعادة

ريمان يقول...

زيكوووووووو


هههههههههههه


مش قصدى والله بس انا مسحت التعليقين غصب عنى والله كان قصدى امسح واحد

انت اصلا لخبطنى يا عم

ههههههههههههههه

يلا حصل خير

بكره بقى هاجى اعلق على البوست بتاعك عشان لسه مش قراته وعايزه اقراه بتركيز

يلا سلام

تصبح على خير

ريمان يقول...

انا جيييييييت

بس مش عارفه اعلق بعد ما قرات البوست

لانى بلا فخر فى نفس المشكله بس ما عدا انى بجاوب على اسئله الناس بكل عقلانيه وانا مش كده

لاء انا الحمد لله مش ضعيفه يعنى نوعا ما واما بكلم حد واقع فى مشكله واقوله اثبت ومتكونش ضعيف خليك قوى وعندك اراده انا بكون كده الحمد لله اما بقع فى مشكله

موضوع الخوف ده عندنا كلنا خصوصا احنا اما بنحب حد بنخاف اوى انه يموت قبلنا او يضيع مننا لاننا بعده هنتعب اوى

بس ده شىء فى علم الغيب احنا منقدرش نتحكم فيه

موضوع انك خايف من انك تجوز واحده مش بتحبها ده عندك حق فيها طبعا

انا عن نفسى محبش الجواز التقليدى ومش متخيله برضه نفسى اجوز واحد مش بحبه

لان بجد هتبقى عيشه صعبه ومش هيكون فيها تفاهم وده هيولد مشاكل كتير

تحياتى ليك

بس المهم بقى موضوع الايجابيه ده بصراحه احنا بقينا سلبيين اكتر من الازم

فدا الاسلام. يقول...

فعلا السلبية كلمة غبية بتهد

الامم المبنية

والايجابية كلمة قوية بتعلى الامم

يااااااااارب ابعد عننا السلبية

فكرة من الزمن ده يقول...

طيب لمل يبقى عندك خوف من لا شيء او من شيء انت لا تعلمه
انا مش شخصية معقدة كلا البطة
لكن بيجي عليا وقت الاقي عندي حالة رعب من ايه لا ادري
وكاني بطلة غي فيلم رعب وبامثل على الناس اني مرعوبة من جوايا لكن من برة متماسكة

مع العلم انه لاترعبني افلام الرعب ولكن تشبيها بالحالة فقط
وكمان مابخافش من الضلمة

غريبة صح؟

تحياتي زيكوووووووو

ameen يقول...

انا مش رايح انا جاى اهو .........


هههههههه


عجبنى البوست قوى قوى قوى


انا هكلمك عن الجزء اللى عشت تجربته


السجاير
انا ليا اخ اكبر منى اتعين معيد وانا كنت ف سنه رابعه

بس لما عرفت او بيدخن ولا عملت اى حلجه


هو حر

وكل واحد حر

وبينى وبينك انا كنت ساكن ف المدينه الجامعيه

وكل شويه اشد نفس ع الماشى كده من اصحابى

بس عمرى ما دخنت

بس نصيحتى ليك اوعى تاخدها بهزار

خدها جد
يا هدخن يا مش هدخن


وانا بقى قناعتى الشخصيه
ان محدش ليه حكم على حد ف الموضوع ده

انا كل ما اشوف صحابى ف الكليه بعد ما اتعينت معيد واهما بيتصدمو لما يشوفونى ماسك السيجاره

ايه
لا
امين لا
وانا الموقف ده بيستفزنى


ياعم اه صايع
بس مش منحرف

عمرى ما اغلط
الحمد لله ف حد

هو انا اذيتك بسجارتى


عموما الموضوع قيد المناقشه واوعى حد يهين سيجارتى حبيبتى
اللى بتتحرق عشانى

zikooooo يقول...

bos bos
:
اهلا بيكي والمدونه اتشرفت بزيارتك
بالنسبه بقي لمشكله السلبيه هي دي بقي الخوف منها واكتر حاجه نخاف منها اننا نكون سلبيين مع نفسينا

وفعلا اللي بيثبت شخصيه الانسان بجد هو الموقف اللي بيتحط فيه

والحمد لله ان لوحه المفاتيح اتصلحت
اسعدني تواجدك

zikooooo يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
zikooooo يقول...

ريمان:
ولا يهمك موضوع التعليق ده
انا برده قلت انها اتلغبطت ومسحت الاتنين بس في الاخر التعليق بتاعي موصلش وكتبت واحد تالت مختلف ههههههه

هو فعلا يا ريما ن اموضوع تفشي جد اكتر من الازم و كل واحد فينا في جزء من الصفه دي طبعا بنسب المهم الواحد ما يقولش حاجه غير لما يتاكد من نفسه الاول وان شاء الله انا هعمل كده

بس تعرفي ايه اللي مخوفني بجد
ان فعلا اتجوز واحده مبحبهاش ههههههه دي تبقي مشكله
نورتيني

zikooooo يقول...

سجود:
اعتقد بقي انك انتي دلوقت فهمتيني وفكرتي وصلت ليكي
((خاف اقول رايي يطلع ذي ما انت بتقول يكون راي بمثاليه غير الواقع))

اما موضوع السلبيه طبعا كلنا عارفين اننا لا نحسد في الموضوع ده وبدون منافسين
اسعدني مرورك

zikooooo يقول...

جودي:

هو ده فعلا اللي انا بقول عليه اني ابقي اقول حاجه ولما يجي الموقف اعمل حاجه تانيه
الحمد لله ان فكرتي وصلت ليكم
اسعدني مرورك

zikooooo يقول...

فدا الاسلام:

اهلا بيكي لاول مره علي البلوج واهلا باهل طنطا كلهم
(((
والايجابية كلمة قوية بتعلى الامم
)))
الله ينور عليكي يريت نفكر في الجمله دي شويه

zikooooo يقول...

فكره من االزمن ده:

هههههههههه ده مش انا لوحدي اللي غريب بقي

والله انا مقدرش افيدك في الحاله اللي انتي قلتيها لاني اكيد معرفش ليه ولو اتكلمت هبقي اما بعبط او بتفزلق

بسي اقولك ربني يطمن قلبك وقلوبنا كلنا

المدونه نورت

zikooooo يقول...

امين:::

شكرااا علي رايك في البوست
بالنسبه لان انا ااخد موضوع التدخين جد او هذار وااخد موقف اعتقد ان ده مفيش حد بيعمله
لان محدش ينكر ان السجاير غلط وبرده قليل اللي بيعترف بالغلط وبيقول دي حاجه كده علي الماشي وهتعدي بس الباقي اانا وانت عارفينه


هو ليه صحيح لما حد يشوف حد بيشرب سجاير بيقولول عليه منحرف او صايع؟؟؟؟


السيجاره غلط بس مش دليل علي الانحراف
يعني
بجد نفسي اعرف ليه

اسعدني تواجدك
لازم تيجي تاني :D

غير معرف يقول...

عادي كتير مننا كده

انا كمان كده

تحياتي

zikooooo يقول...

فتاه من الصعيد:
هو فعلا كتير مننا كده وانا كده
بس كده مش صح
ايه كميه كده الكتيره دي؟
نورتيني