دماغي يا نااااااس








ايه ده هو النت فصل؟ طب اعمل ايه ؟ طب اروح لصحابي؟ طب وهو حد يروح

لصحابه الساعه 4 الفجر ؟يااااااااادي الملل
وبعد الحوار النفسي الممل ده قررت اني ادخل المطبخ واضيع الفراغ اللي عندي ويريتني


مادخلت اصلي ملقيتش اللي انا عايزه

مش ده موضوعنا خلاص انا هعمل حاجه تانيه متعود اعملها هقعد مع انفسي وافكر في اي حاجه

والسلام............

افتكرت موقف حلو اووي حصل لي قبل العيد


من مده صغيره قبل العيد علي طول حصلت لي حاجه مش عارف هتقولوا عليها ايه

غريبه ولا حاجه هبله ,عارفين ايه هيا الحاجه دي؟ خلاص خلاص هقول ,كنت في

اسكندريه راكب الميكروباص من ميامي للمنشيه عشان من هناك اركب ميكروباص

للموقف فقلت للسواق لو سمحت ابقي نزلني عند عربيات الموقف قالي ماشي,لحد كده

تمام طب هي فين الغريبه في كده كنت مستني يعني السواق يشتمني ولا ايه؟ لا طبعا بس انت

اصبر عليا وانا هكمل لقيت واحد جنبي محترم اكبر مني بحوالي عشر سنين بيقولي هو انت

نازل عند عربيات الموقف؟ قلت ليه ايوه,وخلص الحوار وبعد شويه لقيته بيبتسم ويقولي يلا

عشان ننزل قلت له هو انت رايح لعربيات الموقف قالي لا بس قالي انه هيركب من نفس المكان


قلت ماشي وجينا عشان نعدو الطريق المقابل عشان نروح للعربيات الي احنا عيزنهالقيته حاطط

ايده علي كتفي زي ميكون اخويا الكبير عشان يعديني الشارع


استغربت لحاله وبعدين رحنا عند المكان بتاع العربيات لقيته بنفسه واقف عشان يوقف لي


عربيه ساعتها هو وقف اكتر من 10 دقايق بيشاور علي عربيه ليا مش ليه ,ساعتها انا

استغربت الموقف اووووووووي


علي الرغم اني جيت الطريق ده الف مره قبل كده يعني مكنش باين عليا اني جاهل اوووي كده

ولما لقي عربيه للموقف لقيته فرح وابتسم وجري علي العربيه وبيفتح لي الباب وبيقولي

اتفضل وزي ميكون عايز يشيلني يحطني في في العربيه وكمان قفل الباب ورايا واخر كلمه

سمعتها منه توصل بالف الف سلامه ان شاء الله مكنش ناقص غير

يقولي رن عليا لما توصل البيت .. هو انا فعلا استغربت زوقه ده واستغربت ان لسه في

شباب جدع كده طبعا انا مش منهم خالص او ممكن كان عايز يكتسب ثواب في رمضان

بفضل جدعنته دي بس صراحه مش دا اللي همني ولا همني هو عمل كده ليه لاني

اتبسطت جدا من الموقف ده ,وكنت محتاج احس ان لسه الدنيا بخير يريت يحصل كل يوم

بس هو انا ليه مش بعمل كده ؟

علي فكره الموقف ده حلو بس مش كتير بيتكرر والنقيض بتاعه هو اللي طبعا بيتكرر


بعد الموقف ده ما حصل لي خلي دماغي تنفجر من الاسئله هي الناس بقت وحشه ولاحلوه؟


تفتكروا دي بشره خير ؟ وان زمان اللي اهالينا بيقولوا عليه ممكن يرجع؟


زمان؟ زمان ايه؟


بيقولوا ان زمان الناس كانوا مؤدبين ومحترمين اما دلوقت بيقولوا ربنا يحرقهم بجااز

هو ليه دلوقت لوانت ماشي في شارع غريب وقلت لحد سلام عليكم بيستغرب؟


هو ليه لو انت تهت هتلاقي الف واحد يدلك علي الطريق؟


هو ليه الاب بيشرب سجاير وبيقول لولاده اوعوا تعملوا كده؟


هو ليه البيت لو مش فيه راجل هيبق عليه الانظار ولازم اللي فيه ياخدوا بالهم من تصرفاتهم؟


هو ليه لو ولد حب يعاكس بنت وشاف راجل معاها بيلم في الدور ويكتم فمه وعينه؟


هو ليه الولد يرضي انه يتمشي ويتسلي مع البنات في حين انه عرف ان اخته بتعمل كده


هيقطعها قطيع؟


هي ليه في بنات بتتحجب وفي نفس الوقت بتلبس ضيق؟ طب ما تقلعي الحجاب

هو احنا لسه ملوك الجدعنه زي الحاجه نانسي ما بتقول ولا

ملوك السفاله والتحرش والاغتصاب؟

هي القدس هترجع امتي؟

هو ايه كلام الناس ده؟

هي الناس بتتكلم علي طول؟


هي الدنيا لسه بخير ولا لا؟

هو في امان في بلدنا ولا لا؟

هو ايه اللي جاء الاول البيضه ولا الفرخه؟

ليه بقي احنا بنسال السؤال ده؟حاجه غريبه


هو ايه اللي انا بقوله ده؟


هو انت لو لقيت بنت شابه او حتي طفل ناس بيخطفوهم في الشارع ومعاهم سلاح هتعمل ايه؟



معلش انا عارف ان البوست ده دمه تقيل جداااااااااا


بس هي دي حياتنا كلها متناقضات


وزي مالقيت اللي ساعدني من غير ما اطلب منه


برده بلاقي اللي بتخانق معاااااااه برده من غير ما اطلب

بس يريت تجاوبني علي السؤال الاخير


منتظر اجابتكم

هناك 6 تعليقات:

Asmaa يقول...

السلام عليكم
البوست دا دمه خفيف اوى على فكرة :D

وفيه فكرة وحلو فعلا .. بس هو غريب شوية .. يعنى انا مفهمتش ايه علاقة الصور اللى فوق بالنت اللى فصل .. بس بعدين الكلام اللى تحت بدأ يتضح و يبقى متناسق

ما شاء الله الراجل اللى ركبك دا جدع اوى .. انا فى الاول شكيت فيه وانت بتحكى وقلت هيطلع حرامى ولا ايه بس بعدين فكرتى اتغيرت الحمد لله :D

الناس الطيبة موجودة والله وكتير .. بس الحياة صعبة اوى الواحد بينزل الشارع عايز يقضى مصالحه وبس .. و على شايف الدنيا بمنظور ( نفسى نفسى ) .. ولو حد عاوز يتغير يلاقى نفسه ماشى عكس التيار فبيكون صعب عليه
بس بجد الشباب فيهم بذرة طيبة و حلوة مستنية بس اللى يشجعهم ويوقفهم على رجليهم ويخلوهم بدل ما يقولوا ( نفسى نفسى ) يقولوا ( غيرى غيرى )

نهاية البوست هى اللى ضحكتنى فعلا بدوامة الاسئلة الظريفة دى :D

بس اخر سؤال صعب اوى .. والكلام فيه نظرى جدا
انا ممكن اكتب اي كلام و اقول انا هابقى شجيع السيما بس لما الموقف يحصل قدامى بجد الاقينى اتسمرت و مبقيتش حتى عارف اصوت ولا اجرى ولا اعمل اى حاجة
انا كبنت فأكيد مش هعرف ادافع بقوتى الجسدية عن حاجة زى كده .. اللى اقدر اعمله انى هجذب الانظار واخلى الناس تتجمع عليه ومش هسكت ..

يمكن اتأذى .. ربنا وحده يعلم
بس صعب اوى عليا اشوف حد بيأذى حد قدامى ومتدخلش .. يمكن ربنا يحطنى مكانه بعدين و الاقى اللى يساعدنى جزاء مساعدتى قبل كده

ويارب اجابتى متبقاش نظرية وكلام وخلاص ..

معلش طولت اوى .. بس البوست عجبنى فعلا

قبس من نور يقول...

اندلسية
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طبعا البوست جميل جدا
بالنسبة للسؤال فبمنتهى الصراحة اى شخص يشوف شابة بتنخطف واغلق عينيه وسد اذنيه عن عويلها
فهو ميه فى الميه شريك فى الجريمة
بالنسبالى لو دافع عنها وضربوه حتى بالنار فده اشرفله واكرمله
وكمان هينكتب عند ربنا شهيدا وما اعظمها من منزلة
هيتحجج ويقول منا عندى ولاد او اخوات وهسيبهم لمين؟؟؟؟
وكمان هيقول انه لو سابهم فى الدنيا هييجى اللى يؤذيهم والكلام ده
هرد عليه بمنتهى السهولة واقوله قال الرحمن
*وفى السماء رزقكم وما توعدون*
وان كمان ربنا هيكون هو حاميهم وسندهم فى الدنيا
صراحة انا مبكتبشى كلام نظرى لان نفس الموقف حصل مع اخويايمكن يكون اتجرح ونزف بس بكل نقطة دم زاد فى نظرى مليون مرة وحسيت انى ليا سند وظهر والحاجات الجميلة دى
سورى انى طولت وكما متطرقتش غير لنقطة وحدة
لان بجد اللى بسمعه يشيب
؟!!!ازاى وحده تنجر من شعرها من بيتها وسط جيرانها
ازاى بنت تنجر من وسط عربية مليانة على اخرها ؟؟!!برجالة مصر
وسلام عليكم

zikooooo يقول...

جوسيان: وعليكم بالسلام ورحمه الله وبركاته
انااا سعيد جدااااااا بزيارتك واهتمامك طبعاااااا
ويريت الزيارات دي تستمر كتير

انا برده اول ما شفت الصور دي في الاول تهت فيها :D

بس هي كانت من وجهه نظري حاجه مشتفزه بتعبر عن التناقض
PUSH X AUTOMATIC لنفس الباب
male x female في نفس القسم
وعلي حسب كلام حضرتك انك فهمتي كده في الاخر بس هو صراحه انا كنت عايز كده

بالنسبه للراجل اللي حضرتك شكيتي انه حرامي انا شكيت في كل الشكوك اللي ممكن تخطر علي بالك لدرجه
اني كنت واقف معااااه متسمر وساكت جدااااااا منكرش اني خفت يكون مجنون

بس انا فعلا مش عارف الناس ممكن تتغير بحيث الشارع يبقي البيت؟

وفعلا مقدرش اقول اننا وحشين او كويسين ,بس اعتقد انه حاليا مش مستقبلا اننا فينا كده وكده بس الوحش بيسيب تاثيره بشكل اكبر واخطر ويريت فعلا بذره الخير اللي جوانا تنمو بس صراحه اعتقد ان الموضوع ده محتاج صبر وجهد كتير,يعني علي الاقل لما البيوت تتصلح عشان نقدر نقول عايزين الشارع زي البيت مش البيت هو اللي زي الشارع ,يارب اصلح حال المسلمين


بالنسبه للسؤال الاخير انا بجد مكنتش منتظر حد يقولي انه هيعمل فيها سوبر مان ويدمر الاشرار لاني معرفش بجد
هعمل ايه في الموقف ده وابقي كداب لو قلت اني هعمل فيها سوبر مان , بس معرفش صراحه ايه اللي ممكن يخطر علي بالي ساعتها
ودماغي دلوقت فيها اجابات كتيره
بس انك تحكي التجربه غير انك تعيشهاااا
والحمد لله ان البوست عجب حضرتك

مستني حضرتك في البوست اللي جاي :D

zikooooo يقول...

اندلسيه:السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكل السؤال استفز حضرتك جدااا :D

في البدايه انا بشكر حضرتك علي المتابعه الجامده دي ويريت كل المواضيع تعجب حضرتك وتزورينا دايماا

ثانيا كل كلمه حضرتك قولتيها دي الطريقه المثاليه
في موقف زي ده وفعلا ده اللي المفروض انه يتعمل

بس مين هيعمله؟
ده غير اخو حضرتك طبعاااا :D

هو لو كلنا وصلنا للمرحله دي تبقي تفتكري ان فعلا ممكن حد يتخطف في الشارع

انا بجد قلت وهقول اني مش عارف هعمل ايه ساعتها في الموقف ده ؟
لاني معشتش التجربه واخاف اكون متناقض واللي اقوله
غير اللي اعمله ,لاني بجد معرفش هعمل ايه؟
مقدرش اقول اني نفسي رخيصه عندي
وبرده مقدرش اقول اني هسيب حد يتخطف قدامي واسكت

اتمني من الله لو الموقف ده مر عليا اكون زي اخو حضرتك كده ,بس بجد معرفش هعمل ايه


يارب يارب يارب كلنا نبقي كده فعلااااا
ساعتها
وميكنش فينا حد متخااذل

بس لو حد يخصني زي جار ليا اعتقد انه الوضع مينفعش غير يتم بحل واحد

وشكرا علي الزياره والمتابعه ونورتي البلوج

ReRe يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
البوست حلو اوى
وانا من رأيى ان الخير لسه موجود بس يمكن عشان الاعلام مركز اكتر على الحاجات الوحشه واللى فيها شر بس بردو هتلاقى الخير موجود فى زياده عدد الداعيا الاسلاميه وزياده عدد الشيوخ وزياده المنتقبات وكثره الجمعيات الخيريه اللى مكنتش موجوده زمان
فى اى وقت وفى اى زمان او مكان اكيد هنلاقى الخير وهنلاقى الشر لان مش كل البشر زى بعض بنفس التفكير ومش بنفس الاخلاق
واللى هيدور على الخير ويعمله اكيد هيلاقى الخير واللى هيدور ع الشر ويعمله هيلاقى الشر

وياريت كل واحد مش يستنا التانى يبدا ومن غير ما يبص للى حواليه ويبدا بنفسه فى طريق الخير اكيد هيبقى فيه خير اكتر واكتر

والموقف الاخير ده بجد صعب اوى ان انا اشوفه امامى بس ساعتها ممكن اتصل بالشرطه وهى اللى تيجى تتصرف لان انا ممكن اكون ساعتها لوحدى ومش هرمى بنفسى فى التهلكه بس بردو ممكن ساعتها يجيلى تصرف زى ما بيقولوا بتاع ساعتها من هول الموقف وممكن العكس ان انا مخى يعجز عن التفكير طبعا ده كله كلام انما الموقف نفسه اكيد ليه تفكيره الخاص بيه واكيد ليه تصرفه

بس بجد بوست رائع
تقبل مرورى
سلاااااااااااااام

zikooooo يقول...

REREالسلام عليكم ورحمعه الله وبركاته
نورتينا بزيارتك الاولي ويريت تتكرر :D

وشكرا علي رايك في البوست,ويريت فعلا المواضيع تكون كويسه
والحمد لله ان لسه في ناااس متفائلين زي حضرتك
وشيفين الخير كمان
وطبعا طبعا لازم الواحد زي مابيتكلم عن الشر في اعلام او خلافه لازم برده يتكلم عن الخير عشان فعلا في خير



..............................
بس بردو ممكن ساعتها يجيلى تصرف زى ما بيقولوا بتاع ساعتها من هول الموقف وممكن العكس ان انا مخى يعجز عن التفكير طبعا ده كله كلام انما الموقف نفسه اكيد ليه تفكيره الخاص بيه واكيد ليه تصرفه

...........................

انا مع حضرتك تمامااااااااا في الرائ ده
لان فعلا الموقف نفسه ليه تفكيره الخاص

وربنا يزود من عدد المتفائلين كمان وكمان

وشكرا لزيارتك ولازم الزياره تتكرر :D